Black Friday – jak święto zakupów wygląda w różnych krajach?

Czas czytania: 4 min

Black Friday – jak święto zakupów wygląda w różnych krajach?
Black Friday – jak święto zakupów wygląda w różnych krajach?

Listopad kojarzy się z krótszymi dniami, pogorszeniem pogody i… szaleństwem zakupowym. To właśnie w tym miesiącu króluje Black Friday, rozszerzany o Cyber Monday, a nawet Black Week. Chociaż Czarny Piątek ma swoje korzenie w USA, na dobre zadomowił się na innych rynkach, przyciągając rzesze klientów.


Popularność Black Friday oraz wysokie statystyki sprzedaży w tym okresie to idealna okazja dla właścicieli sklepów do promowania oferowanych przez siebie produktów. Dobrze poprowadzona kampania marketingowa oraz odpowiednie przygotowanie strony internetowej sklepu, w połączeniu z atrakcyjnymi ofertami cenowymi, to klucz do sukcesu. Na co warto zwrócić uwagę podczas przygotowań e-sklepu do wielkiego święta zakupów? W jakich krajach Black Friday jest szczególnie popularny?

Black Friday, Cyber Monday, Black Week…

Black Friday to według tradycji dzień po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. Jest on obchodzony w USA w czwarty piątek listopada. W poprzednich latach, jak i również w 2022 roku, będzie to ostatni piątek miesiąca. Black Friday jest rozpoczęciem sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem. W tym dniu sklepy każdej branży oferują wielkie obniżki cen, sięgające nawet do 90%.

Przez wiele lat promocje na Black Friday obejmowały jedynie sklepy stacjonarne. Skutkowało to długimi kolejkami w centrach handlowych oraz ogromnymi tłumami w sklepach i na ulicach, od których prawdopodobnie pochodzi nazwa tego dnia. Pojęcia Black Friday miała używać policja do określania ogromu ludzi oraz tworzących się korków na drogach. Wraz z rozwojem branży e-commerce powstał dodatkowy dzień, wypadający w poniedziałek po Czarnym Piątku. Cyber Monday dedykowany jest sklepom internetowym, które w tym czasie oferują równie atrakcyjne promocje oraz darmowe dostawy.

Z czasem podział na Black Friday i Cyber Monday zaczął się zacierać. Szczególnie dotyczy to sklepów, działających w modelu omnichannel, zrównującym akcje sklepu niezależnie od kanału sprzedaży. Wraz z zanikaniem podziału sprzedający decydują się na rozszerzenie akcji wyprzedażowych, wprowadzając Black Weekend, a nawet Black Week.

Black Friday za granicą – garść statystyk

Black Friday stał się już częścią amerykańskiej kultury i jest niezwykle wyczekiwanym dniem. Wiele sklepów otwiera się w nocy z czwartku na piątek, wpuszczając klientów, którzy czekają w kolejkach często po kilka godzin. Produkty są przecenione nawet do 80%, a sprzedaż w porównaniu do średniej z całego roku wzrasta o aż 2000%. Wiele sklepów internetowych w USA odnotowuje rekordowe ilości odwiedzin, sięgające nawet 700% średniej liczby wyświetleń strony w porównaniu do innych dni. Te statystyki mówią jasno – Amerykanie uwielbiają zakupy podczas Black Friday!

W Europie coraz więcej krajów przyjmuje amerykańską tradycję i również wprowadza przedświąteczne promocje w podobnym czasie. Według badań platformy Black-Friday.Global Czarny Piątek cieszy się bardzo dużą popularnością na rynku węgierskim. W tym czasie odnotowuje się wzrost sprzedaży o 1377% w porównaniu do standardowego dnia. Na Węgrzech szczególnie popularne są zakupy online, dlatego akcje promocyjne są przedłużane i trwają cały weekend lub tydzień, a czasem nawet kilka tygodni. Drugim pod względem wyników sprzedaży krajem europejskim są Włochy, gdzie odnotowuje się wzrost o 4516%. W Wielkiej Brytanii wyniki sprzedaży są o ok. 1708% wyższe niż standardowo, a w Niemczech – aż 2418%.

Garść statystyk na temat Black Friday w różnych krajach Europy i świata
Black Friday – statystyki

Black Friday – gratka dla klientów

Według ankiety portalu Black-Friday.Global z 2018 roku o Black Friday wie aż 95% ankietowanych, co świadczy o wielkiej popularności tego dnia oraz zainteresowaniu klientów obniżkami cen. Podczas planowania akcji promocyjnej na Black Friday warto sprawdzić, po które produkty najczęściej sięgają konsumenci w danym kraju. W Polsce przodują artykuły z branży fashion, natomiast w innych krajach europejskich, jak Szwajcaria czy Rumunia, najpopularniejsza jest elektronika.

Pomocna również będzie analiza zachowań konsumentów i statystyki dotyczące konkretnych dni, w których klienci decydują się na zakup. Choć akcje promocyjne trwają kilka dni, a nawet tygodni, największy szczyt zainteresowania przypada w piątek, zarówno w Polsce, jak i innych krajach. Na szczególną uwagę zasługuje Rumunia, w której Black Friday zaczyna się 2 tygodnie wcześniej. W roku 2022 oficjalny start Black Friday w tym kraju przypada na 11 listopada, chociaż duża część sklepów decyduje się na rozszerzenie czasu trwania promocji. Pomocnym narzędziem podczas analizy są statystyki wyszukiwań Google Trends, dzięki którym możemy zaobserwować, kiedy hasło Black Friday lub Czarny Piątek cieszy się największą popularnością.

Jak przygotować swój e-sklep do Black Friday?

Jeśli planujesz wejście na nowe rynki lub chcesz zwiększyć sprzedaż swojego zagranicznego oddziału, to koniecznie postaw na skuteczną kampanię marketingową oraz atrakcyjne promocje w czasie trwania Black Friday. Przygotowania do wielkiego święta zakupów należy zacząć wcześniej, żeby były jak najbardziej skuteczne.

Zadbaj o odpowiednie treści na stronę internetową, uwzględniające słowa kluczowe, które opisują Twoje produkty oraz nawiązują do Black Friday. Sprawi to, że strona Twojego e-sklepu będzie lepiej pozycjonować się w wynikach wyszukiwania, przyciągając więcej zainteresowanych klientów. Przygotowania do Black Friday to również dobry czas na dopracowanie i uzupełnienie opisów produktowych, tak aby nie tylko udzielały klientowi wszystkich informacji, koniecznych do podjęcia decyzji zakupowej, ale również mówiły językiem korzyści.

Podczas wprowadzania akcji promocyjnej na zagranicznych rynkach postaw na copywriting w języku obcym lub na lokalizację czy transkreację polskich treści. Dzięki temu oferta Twojego e-sklepu będzie maksymalnie dopasowana do klienta zagranicznego.


Jeśli chcesz, aby opisy produktowe i teksty na stronie Twojego e-sklepu były najwyższej jakości, niezależnie od języka, skontaktuj się z nami. Nasz zespół native speakerów przygotuje treści dostosowane do klienta, sprawiając, że Twoja oferta wyróżni się wśród konkurencji.



avatar

Joanna

...



Oceń artykuł:

   

Liczba akapitów: 17 • Liczba zdań: 51 • Liczba słów: 805






animacja blog o copywritingu, tłumaczeniach, seo, stronach internetowych, e-commerce, marketplace

Przeczytaj więcej:


wróć na bloga

wróć na stronę

skontaktuj się z nami